بیلبورد
بیلبورد چیست؟
واژه بیلبورد از دو بخش Bill به معنای قبض، سند، صورت حساب و Board به معنای تخته یا هر چیز مسطح می باشد.
بیلبورد با نوشتار انگلیسی به صورت “Billboard” نوشته می شود.
طی مصوبه فرهنگستان زبان فارسی برگردان فارسی آن عبارتست از “آگهی نما”
بیلبورد به محلی اطلاق می شود که برای نصب آگهی ها و اعلانات می باشد.
این کلمه لاتین در کشور امریکا به نوعی تابلو مصطح گفته می شود که به روی آن پوسترهای بزرگ می چسبانند.
امروزه نیر در ایران با همان نام بیلبورد در میان اهل فن و مردم مورد استفاده و رایج می باشد.
بیلبورد بی شک یکی از قدرتمندترین ابزارهای رسانه های محیطی به شمار می رود که همواره از دوران باستان تا امروز مورد توجه بازرگانان، کارخانجات، بانک ها و موسسات خدماتی بوده است.
تاریخچه بیلبورد
پیشینه بیلبوردها به اولین تمدنها باز می گردد و ما در تاریخ مصر باستان به ستونهای سنگی اوبلیسک برمیخوریم که ستونهایی چهار وجهی با نوک هرمی شکل هستند و از سنگ یک تکه ساخته شدهاند، این ستون ها نه تنها جنبه تزئینی داشته اند بلکه برای ترویج مذهب مصریان باستان به کار می رفته اند و بر روی آنها جملات مذهبی و دعاهای مختلف کنده کاری شده اند.
همچنین اوبلیسکهایی وجود دارند که بر روی آنها قوانین مهم کشوری نوشته و در معرض دید عموم قرار می گرفته اند. هرچند مطالب موجود بر این ستونها محدود به موارد مذهبی و سیاسی است، اما بدون شک در تعریف امروز در غالب تبلیغات جای می گیرد.
نخستین قدمها در مسیر تبلیغات در سال ۱۴۵۰، زمانی که یوهان گوتنبرگ ماشین چاپ قابل حمل را اختراع کرد، با انتشار برگه های آگهی دستی، تبلیغات به شکل امروزی آن به مردم معرفی شد.
در سال۱۷۹۶، با تکمیل روشهای لیتوگرافی، اولین پوستر تصویر سازی شده ، به وجود آمد.
به مرور زمان، مردم به دنبال جاهایی مناسب برای نصب آگهیهای خود بودند تا در محدودهٔ زمانی مشخص، بیشترین بازدید کننده و بالاترین تأثیر را داشته باشد، به این ترتیب، ستونها و جعبههای ویژه ی نصب آگهی در نقاط پر رفت و آمد شهرها برپا شد.
اولین بار تبلیغات در حاشیه جادهها توسط بازرگانان و کسبه محلی آمریکایی به کار رفت. آنها علامتها و تابلوهایی را بر دیوارها و نردهها نقش میکردند یا پوسترهایی را بر روی تیرهای تلگراف، دیوارها و هر محل ممکن، نصب میکردند.
در نیویورک در سال ۱۸۳۵، اولین پوستر بسیار بزرگ در فضای خارجی نصب شد. این پوستر ۱۵ متر مربعی، توسط چاپخانه جرد بل (Jared Bell) برای تبلیغ یک سیرک به چاپ رسید.(ویکی پدیا)
قسمت های تشکیل دهنده بیلبورد تبلیغاتی
این نوع از رسانه محیطی معمولا در خیابان های – میدان ها – تقاطع ها و بزرگراه ها که مسیر تردد وسایل نقلیه هستند نصب میشود و گاه بسته به نوع خلاقیت صاحبان آگهی یا شرکت های تبلیغاتی اجرا کننده تبلیغات آنها از قالب های یکنواخت خود خارج شده و با جذابیت های بصری آمیخته می شود.بیلبورد متشکل از چندین قسمت شامل است که عبارتند از :
فونداسیون
پایه
صفحه نمایش آگهی
سیتم نور پردازی
راهرو ها و نردبان های تعویض رویه
کلیپس و سپری
رویه تابلو
آگهی
بخش فرابیلبورد و حجم
هفت مزیت بیلبورد تبلیغاتی
بیلبورد در مقایسه با قیمت تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و کم اثر بودن تبلیغات در رسانههای چاپی میتواند با هزینه کمتر، بیشترین تعداد مخاطب را جلب کند.
برای شرکتهای کوچک که قادر به پرداخت هزینه تبلیغات تلویزیونی نیستند، بسیار مفید است.
صاحبان این نوع تبلیغات دنبال مشتری نمیگردند بلکه این مشتریان هستند که آنها را می یابند.
ماندگاری و اثر گذاری طولانی در ذهن مخاطب.
انواع پیام های فرهنگی ، تجاری ، اجتماعی و سیاسی بر روی آن قابل اکران می باشد.
قابل رویت در فواصل دور.
برند را معرفی می کند و فروش محصولات را بالا می برد.
افزایش آگهی مردم نسبت به ورود کالاهای جدید به بازار.
معایب بیلبورد تبلیغاتی
بالا بودن قیمت این بیلبورد تبلیغاتی یکی از معایب آن محسوب می شود و هر شرکتی قادر به اجاره بیلبورد تبلیغاتی نمی باشد.
محدودیت در اجرای طرح های تبلیغاتی یکی دیگر از معایب آن محسوب می شود.
اگر طرح تبلیغاتی به درستی اجرا نشود و نتواند مفهوم کلی تبلیغ را به مخاطب برساند می تواند به یک ضد تبلیغ تبدیل شود
انواع سایزبندی بیلبورد
اندازه های استاندارد بیلبورد عبارتند از:
۳*۲متر
۵*۳ متر
۷*۲ متر
۹*۷ متر
سایر مطالب خواندنی و آموزشی را در اینجا ببنید